Wednesday, April 25, 2012

"RACUN"

eerrmmm... memule skali aku nak mintak maaf... 


1) pasal mencuri masa korang membace blog aku... maybe secara terbace... sukarela... or terpakse..hehehe



2) pasal lame tak update blog nih... sebenarnya bukan tanak update... mungkin minat utk menulis nih tetibe je hilang... dan bile ditanye... aku pun tak tau nak jawap ape... yg aku pasti... mungkin pasal salah satu sebab nih la... yg tu aku harap tak menjadi isu... kerana ia menjadi salah satu dr gangguan emosi aku bila ditinggalkan... sob...sob... sob...
*sobree la nih... hahaha (sobre adalah rakan sewa rumah aku)...



ok... korang mesti ter tanye2 kan... asal lak tetibe aku tak memasal nak cerita pasal racun kan...??? mesti dlm otak korang aku nih nak tunjuk pandai pasal penggunaan racun... or... maybe korang ingat aku nak cite pasal aku meracun kat uma aku... hahaha... yup... cerita meracun kat rumah aku tu adalah sebahagian dr ape yg aku nak ceritakan...


sebenarnye... dlm 2 3 minggu nih... isu berkaitan racun ni penuh dlm kotak minda aku... mungkin sebab aku br pas meracun kat uma aku kowt... fyi... mesin rumput dan meracun nih adelah rutin aku klu aku balik ke muo... klu tak mesin... aku meracun... mcm tuh la sebaliknye... jadi... dlm duduk2 tu... ape yg aku terpikir lepas penat aku meracun nih... tetiba aku teringat sesuatu bile otak aku terjemahkan ape yg aku pernah dan sedang alami... byk jugak aku definisikan... ye la... klu sebut racun... kite tau penggunaan racun hanya utk membunuh... menghapuskan... dan salah 1 cara nak basmi... btol... 3 3 tuh tak salah... tapi otak aku nih dtg kondemnye terpikir lain... pade aku racun digunakan utk elakkan mudarat... jadi ape yg aku tetibe perasan kat sini adalah berkaitan dlm hubungan...


nak dijadikan cerita... minggu lepas aku asyik terpikir pasal hubungan... tak kirala... kejap hubungan sesama manusia... dan kadang2 yg tetibe dtg pasal hubungan aku yg lepas dgn insan yg aku syg gegile... last2... hancur tak jadi ape...  
huh... sedih woo... sob... sob... dan aku tak malu nak nyatakan yg kesan dr ape yg dah jadi atas hubungan tu... aku jadi trauma utk membina semula dgn sesiapa pun... jadi utk paham lebih lanjut... aku buka ruang ke2 2 jenis hubungan ini secara detail berkaitan racun nih satu per satu...

sambil2 bace tuh... layan vt nih pun ok gak... jemput layan...hehehe

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=K0-ucWKiTps  



HUBUNGAN SESAMA MANUSIA...


aku kat sini bukan nak banned sesape... tapi aku cume nak huraikan ape yg aku pikir ttg manusia berkaitan racun nih... dlm otak aku lak... boleh lak bagi 2 perkara nih... yg 1 nih... mausia sesama manusia nih sibuk meracun... tapi bukan meracun lalang or rumpai yg tak patut ade... tapi sibuk duk meracun pihak lain utk tujuan menjatuhkan org lain... ala... bende cam nih besepah kite leh jumpe... tapi kekadang aku rasa tidak adil pasal kadang2 jugak benda nih tak btol jadi btol... agak2 la... ape ek paedah manusia2 nih wat cenggini... ke diorang peroleh kepuasan or ni salah satu dr tabii manusia kini... susah woo... klu benda yg diracuni tuh fakta... it's ok la pade aku.. klu benda tuh sume auta... tak kesian ke kat org yg teraniaya tuh... tak rosak ke the way dieorang bersosial dan hidup lepas nih... pade aku adelah lg baik klu korang sibuk duk racun diri sendiri... lg byk paedahnye... jadi klu nak tau mcm mane kite racuni diri kite sendiri... kene la bace perkara ke 2 aku terbayang pasal racun nih...hehehe


so... perkara yg aku maksudkan bukan la amik racun dan telan.. so org lain tak susah... kite je mati tak menyusahkan org... oooo... bukan itu maksud aku... klu yg telan racun nih mati... tak menyusahkan org ke...??? bykla... menyusahkan je la... dah tak memasal jadi fardhu kifayah lak org nak kene menguruskan korang... so...(brape byk kali so daa...) hahaha... dlm sebut menguruskan diri sendiri nih... pade aku... adelah lebih baik sebaik baiknye... kite racuni diri kite sendiri utk perkara yg lebih baik... maksud aku... perbaiki diri kita... upgrade diri kita... hindari dr meracuni minda org lain utk kepuasan kite semate- mate... 


mesti korang pelik kan...??? apsal lak aku kate dlm nak baiki diri kene racun diri sendiri... kan benda tuh sia- sia... aku lak nak tanye nih...??? contohnye la... klu korang nak cantik... ade yg makan kologen la... amik ubat itu ini la... agak2 korang la... tade racun ke kat dlm tuh...??? dah sah la klu FDA dah luluskan maknenye ade la penggunaan drug dlm kandungan yg dikeluarkan... so... agak sesuai la aku katekan ia meracuni diri sendiri... atleast... kite just racuni diri kite utk kebaikan diri dan klu mudarat pun... kurang la mudaratkan org lain... ini tak... manjang menyebabkan kemudaratan utk org lain... soalan aku jugak...??? brape byk paedah yg korang dpt dlm meracun org... hahaha... kasi kuar la formula yg boleh dptkan jawapan tepat... bhahaha
*skali lg... bukan niat aku nak menyindir sesiapa... tapi utk kesedaran diri sendiri juga...hehehe


mcm aku nih... aku agak aku dah mulekan kaedah meracuni diri aku sendiri sejak tahun 2008 lg... tapi dlm duk meracun diri sendiri tuh... tak boleh lari dr diracun manusia di sekeliling... boleh ke kite kate bende tuh norma...??? ke~~ ala... biase je nih... dunia mane leh lari~~... pade aku byk la ko...!!! ni aku nak kongsi sket ape yg aku dpt dan aku gunakan dan ni jugak la aku nak bagi utk korang gune... aku byk kali dan tak mungkin korang tak penah dengar.. mungkin kurang paham je la aku rase kowt... hehhee... sorry lg...


segelintir manusia pernah ajar aku dan sentiasa ingatkan aku ttg perkara nih... simple je bende nih... tapi... klu btol2 huraikan... byk... so hurai kan sendiri la... ia berbunyi mcm nih je: jagalah ini... hablu minnallah... dan hablu minannas... iaitu klu simplified kan jadi hubungan antara manusia dgn Allah... dan hubungan antara manusia dgn manusia... dan mereka yg mengajar aku menjelaskan hubungan antara kita dan Allah lebih mudah berbanding utk menjaga hubungan kita sesama manusia... klu hubungan kita ngan Alllah... kita boleh secara terus berdoa, memohon keampunan dan mungkin taubat... tapi sebaliknye dgn hubungan antara manusia dan manusia... tak semua manusia mudah utk didekati bila mereka dianiaya... kadang2.. jauh pembawakannye... aku agak korang explain sendiri lg baik... bukan korang tak paham pun kan...??? klu asyik aku je tulis... bile lak korang nak pikir... ye tak...hehehe...


ok la... aku selak2 mcm dah byk sgt korang nak kene bace... so aku terus ke hubungan ke2 aku... ni ke2 dan last...hehehe... sikit je lg... bace eh... jgn lupe tinggalkan komen... kang tade lak kaedan komunikasi... hehehe


HUBUNGAN AKU DENGAN ORG YG AKU SAYANGI (DULU LA SKRG DIE TAK KOWT)...  


eerrmmm... aku bukan nak emo2 kat sini... tapi yelakan... dlm berhubungan byk tinggalkan kesan pengalaman... dlm duk dengar lagu yg aku ajak korang dengar tuh... ade jugak la sebut sikit sebanyak ttg kenangan... cer korang dengar lirik btol2... ade disebut pasal kekesalan..., bende dah plan tak jadi... last2... lagu nih bagi hentam aku 1 kali...heheehe... pakej woo... dlm 1 perenggan... complete die bagi aku menyesal... nih dia..!!!


All this money can't buy me a time machine (noooo)
tau pun...
Can't replace you with a million rings... die (Nooo) lg...
I should've told you what you meant to me...(whooo)
dah menyesal tak gune...
cause now i pay the price...
kan dah mendapat...!!! 


eerrmmm... kadang aku teringat aku tergelak... dan kebanyakannye aku teringat aku sedih... jadi ape yg aku harus buat... hanya mampu meracuni diri aku supaya melupakn die... agak2 korang kan... senang tak keje nih...??? pade aku susah sgt2... pasal aku agak byk mase dan bulan dah aku cube lupekan... tapi setiap kenangan tuh ade je yg dtg singgah dan bg salam... dan tak tipu la aku kat sini... kekadang dan masuk smlm dan hr nih... aku manjang mengendap je fb die... tapi alhamdulillah... skrg nih leh le bae sikit2 ape yg tersulam kat wall die tuh... dulu haram tak nampak ape... dan aku harap lepas nih cukup la aku dpt kepuasan stalk wall die... harap si die tak tutup terus smpi aku tak dpt bace dah la... hehehe... 


sorry la... bukan niat aku nak tau die dah ade lain ke... dan bukan jugak pasal aku sakit hati... tapi mungkin otak aku nih tergerak dan gerakkan jari aku utk cr fb die dan ambik tau pasal perkembangan die... dah kate pernah berkenangan bersame... tipu sgt la klu aku ckp aku tak syg die lg... ape2pun... tempoh perkenalan sedetik lebih sebelum nih... cukup deritakan aku... klu boleh aku nak smpi bile2... dan tak tipu aku ckp... klu leh aku tanak bende ni jadi cam nih... kan tak pasal2 aku dah jadi stalker... wakakaka... neway... miss... sorry for my bad habit... i'm sorry for our late relationship... maybe this is our destiny by the one...sob...sob..sob...


dan lately nih... pasal karier aku lak... (pergh...!!! tadi kate ni ke2 dan last... tapi ade lak lately lg...)hehehe... sorry ler... tetibe teringat... ok2... teruskan... dlm aku keje dah nak masuk 2 tahun nih... aku semakin terdedah ngan pergaulan awam... kadang2 aku sendiri dan mungkin pihak awam sendiri tidak selesa dgn penampilan aku... maklumla... berambut panjang berikat... mcm2 la definisi mereka... so... aku terpakse meracuni diri aku sendiri utk kepuasan umum... ni kire berat gak la... pasal aku tiada halangan utk berambut panjang dlm urusan pekerjaan... tapi utk mendapatkan keyakinan org mmg berat sket... aku rase la...hehehe... so.. utk keselesaan bersama... tak pe... aku sanggup... mungkin sabtu nih aku akan memotongnye...sob..sob..sob.. nak mengelak tak leh.. pasal dah buat appoinment dgn tukang gunting aku yg 1 1nye... dan aku pakse kuatkan hati utk memotongnye walaupun pade hakikatnye aku syg nak potong... kadang2 pikir gak.. ape yg nak aku syg kannye hadooinye pun...??? eerrmmm... maybe... kenangan kowt... ehehe... 


dan now dah agak kul 1 lebih pagi... dan aku masih tak tido2 lg... esok awal2 pagi dah nak dive ke MPK... pasal ade appoinment... klu tak ke laut lak aku... tu pun dah jejaskan prestasi dan kesihatan aku... so aku akhiri entry kali ni sampai di sini je... yelakan... korang pun dah sakit mate junam bace aku nye luahan... neway... terima kasih kerana sudi bace... dan komen2 la utk aku dpt feedback dr korang sebagai pembaca... finally... gud nite everyone... :)
Assalamualaikum... 
(komen jawap salam aku pun dah kire ok dah... hehehe)


ok2... jgn marah...!!! bye...






2 comments:

  1. assalamualaikum...

    Best coretan ko.. aku jarang-jarang baca. bila aku bukak blog aku baruu aku baca..

    Nan,
    Biasalah kehidupan manusia ni.. kadang-kadang kita gembira bila kita dapat apa yg kita suka.. tapi kadang-kadang kita duka dengan apa yg berlaku pada kita... walau apapun, hidup kite mesti teruskan..

    "mungkin tuhan sengaja mahu kita berjumpa dengan org yg salah sebelum menemui insan yg betul, supaya apabila kita akhirnya menemui insan yg betul..
    Kita akan tahu bagaimana untuk bersyukur dgn nikmat pemberian dan hikmah disebalik pemberian tersebut.."

    renunginya.. hayatinya... setiap manusia yg baik, pasangannya adalah insan yg baik..

    untuk kita berkenalan dengan seseorang, hanya memerlukan 1 minit sahaja.. namun, untuk melupakannya, akan mengambil masa bertahun2... dn kadang2 perkara itu akan hilang dgn sendiri.. pokok pangkalnya kita sendiri.. apa yg pentin, kita selalu berdoa semoga allah kuatkan iman kita, tabahkan hati kita dan beri kita kekuatan dan kesabaran yg secukupnya untuk kita harungi liku2 hidup ini...

    aku sentiasa doakan semoga kau menemui jodoh yg terbaik buat diri kau.. carilah seorang isteri bukan perempuan... dn carilah seorang menantu untuk ibu ayah u.. dn bukan hantu...

    berkahwin bukan untuk seketika.. tetapi untuk sepanjang hayat... semoga kau sentiasa bahagia... amin..

    ReplyDelete