Sunday, January 10, 2010

Dalam Komuter 2...

Tarikh : 23 Mac 2009...
Lokasi : Atas train dari Seremban ke Shah Alam...
Hari : Selasa
Masa : 9.00 malam...
Tajuk : Dalam Komuter 2...

Pukul 9.00 malam, aku naik komuter di Seremban menuju Shah Alam. Lepas aku beli tiket, aku terus naik dan duduk dekat dengan bahagian pintu keluar... di hadapan aku ada seorang nyonya tua, di sebelah kerusi bertentangan nyonya terdapat seorang lelaki melayu yang pada awalnya aku ingatkan cina...hehehe...pasal muke dia dah mcm cina...mane aku tau...mulenye aku biase la, duk...melagha...pandang kiri, pandang kanan...then aku tetiba teringat..esok aku ade test mandarin...ape lagi...kelam-kabut la...amik buku aku dalam beg, sambung ape yg dah aku study 3 hari sebelum... aku start study, sehingga bila penyendal buku aku terjatuh... aku ambik penyendal buku aku...
Tetiba jer, org yg aku cakap muke cina tu, tegur aku... dik bace buku ape...???, aku jawap, study cik, esok ade test, dia tanye lagi pasal aku salah jawap...hehehe...buku ape...??? ooo...buku mandarin...then dia tersengih sambil tengah pegang paper yg tengah dia bace... dia tanye lagi...jadi bole la cakap mandarin...??? so aku jawap, bole la...basic jer...huhu...then kami sambung buat keje memasing...
Sampai satu ketika, org tua yg aku cakap cina tadi mengeluh, dia kate...nape train nih senyap, asal setiap stesen dia benti tak bagi tau... aku mase tu dah mmg tepu dah nak study, then, aku tutup buku dan mula melihat keletah manusia, biase ar...keje aku...tah ar...dah habit... then, stesen seterusnya, dia mengeluh juga, sambil pandang aku... aku pun tak tau nak cakap ape, aku cakap la yg maybe train mlm, driver dah penat, so tak bagi tau... lepas je aku cakap..dia mula membebel, maklumla, org kaya sekali naik train pasal nak elak trafic jam, dia guna komuter... tapi membebel mcm driver train tu driver dia sowang...
So aku dengar lagi...ape yg aku sedar, dia asyik mengutuk jer ape saje kekurangan yg ade dlm train yg kami naik...then, aku nak kurangkan bebelan dia sowang ke atas aku... aaku cuba mengamati keadaan sekeliling aku, ape yg dapat aku perhatikan adelah...koach yg kami naiki tu ade problem, pa system dia mmg prob, pasal dari koach sebelah, aku dapat dengar bunyi pa system ape bila sampai ke stesen seterusnya, so aku cakap kat dia yg koach kita ni pa system dia rosak... aku ingat dah habis stakat tu jer, rupenye dia terus mencari kesilapan...dia kata...ape la...nak buat, tapi tak alert kerosakan yg ade...dia jugak bebel mcm mane dia nak tau bila dia nak turun pasal tak leh dapatkan info... aku amik langkah bagi tau dia, cik...klu acik nak tau, at mane acik nak benti, acik tengok route map yg ade kat atas pintu yg ade kat atas kepala depan aku...

ingat dah settle, rupenye dia bebel lagi... dia cakap... klu letak cam tuh pun, mane dia tau, mane nak turun, info tak cukup...

So, aku diam jap...bagi mase, then aku tengok mcm dah kuang sket, aku bagi tau dia, cik, setiap stesen yg dia benti, ade papan tanda name tempat, jadi acik amik name tu, jadikan gab utk tengok map sehala atas kepala nyonya tadi...then dia tengok... kami baru melepasi perhentian labu...banyak lagi nih...dia kira, sambil bebel... ape la...teruk nyer service...pade aku, servis tu dari tahun 1996, ok jer...dia yg jakun...hahaha...pade aku...dia ni tak alert, tapi keje nak salahkan org jer... then aku solvekan prob dia lagi...

Aku cakap, acik, lagi 6 stesen jer...pasal dia nak gi Bandar Tasek Selatan... agaknye dah beberapa kali dia nampak aku solvekan prob dia, so dia segan dan buat2 tanya nyonya depan aku tu, ah so...nak gi mane...ah so tu jawap, nilai... kami bertiga tengok map...dan acik tadi cakap, ooo...maknenye, saya turun lepas ah so turun la... huhu...bole lak dia concern...ingat bebal terus tadi...then aku cakap kat diorang, tak pe untie, acik, kang dah sampai tenpat untie dan acik, saya bagi tau... ape lagi, 2 2 tu senyum dan nampak la diorang nih lega sikit...

Sementara tunggu 5 6 stesen akan datang...tetiba jer acik memulakan sembang antara kami bertiga...memulanye sembang bahase malaysia, then bersambung jadi bahase mandarin...rupenye acik ni bole cakap cine, dan untie ni pasang telinga...so kami berborak la sampai jumpa stesen nilai yg mane untie ni nak turun... lepas je untie ni turun, aku sambung bukak buku, acik sambung bace paper...tapi tergerak lak aku nak bace paper...aku tutup buku jap, aku pinjam paper dia yg segumpal...hahaha... bile aku nak bace jer...dia ajak borak...bile diam, aku nak bace balik, dia mula balik...huhu... penyudahnye sampai stesen dia nak turun...aku ape lagi...pulangkan dan terus bagi tau dia...ni stesen acik nak turun...then dia cakap...oh...ye ke...ok...terima kasih... aku senyum je la jawap pertanyaan dia...

Lepas dia turun, aku tersengih sengsorang...mcm2 aku jumpa mlm ni... org tak tau, nak cover kelemahan, kutuk org lain... yg dikutuk tuh bukan la org lain, syarikat yg mane satu2nya pengurusan fully melayu..tu yg aku marah tu...bodohkan, kutuk melayu sendiri...klu betul aku leh trime, ni pasal hal kecik jer...dan aku kagum satu lagi mlm ni, kami tetiba jadi masyarakat harmoni...bukan senang aku nak dapat cakap ngan cine bandar...kebanyakannye perang bangse... tapi ape2 pun...mlm ni best...aku bole cakap cine sikit2...tak sesia je la ape yg aku blaja slame nih...huhu... then aku sambung lagha sampai aku transit di KL, tukar koach ke Shah Alam, dan sampai, kawan uma aku, cikgu...dia amik aku...wassalam...

1 comment: