Sunday, January 10, 2010

Dalam Komuter...

Tarikh : 13 Mac 2009...
Lokasi : Atas train dari Shah Alam ke Seremban...
Hari : Jumaat
Masa : 9.30 malam...
Tajuk : Dalam Komuter...

Aku bertolak dari Shah Alam pada pukul 9.00 malam dengan menaiki komuter ke Seremban.
Kisah yang aku ingin berkongsi adalah ape yg aku lihat sepanjang perjalanan singkat iaitu dari Shah Alam ke Kampung Dato Harun. Pada awalnye, aku tak sedar pun, tapi biasela kan...mase kite atas train... mcm2 kite pandang...tapi ade yg aku terlepas pandang...tapi akhirnye dapat gak aku sedar...
aku duduk ngam2 bertentangan bahagian bandar Shah Alam...ape yg aku sedar, ada seorang penumpang di depan aku, dia Align Leftduk di belah kiri, 5 kerusi dari pandangan aku...mulenye aku tak perasan...tapi bila aku amati, dia adalah seorang yang mempunyai sakit saraf, dan habitnya adalah menggelengkan kepala tanpa henti...aku amat terkejut melihat keadannya, bukan atas tujuan menghina dia, tapi timbul satu kesedaran yg aku dijadikan lebih sempurna berbanding dia. tah la kenape aku tetiba jer aku jadi cam tuh...dan penglihatan aku ke arahnya berlangsung lebih dari seminit...aku pandang dan aku berfikir...ape kah salah dia, dan aku tak tau ape punca dia jadi begitu...

..dan dari hakikat yang aku peroleh dari yg tersirat...dia tak minta jadi cam tuh...tapi kekuatan yg ada pada dia amat aku hargai...dan aku hormati...dia tak segan bertemu masyarakat, dia terima kekurangan padanya, seadanya dan dia amat tabah diberikan dugaan...
aku kagum melihat dia kluar dari komuter yg kami naiki tanpa segan atau rendah diri... walaupun kekurangan padanya mejelekkan masyarakat, tapi pada aku, ada natijah yg akan diterimanya...
Selepas melepasi stesen Kampung Dato Harun, aku leka memerhatikan kawasan sekeliling dan transit di Stesen KL bagi meneruskan laluan ke Seremban...Wassalam...

No comments:

Post a Comment