Sunday, January 10, 2010

Lihat layu dalam melayu...

Tarikh : 31 Mac 2009...
Lokasi : Rumah Kami...
Hari : Ahad
Masa : 10.37 malam...
Tajuk : Lihat layu dalam melayu...


Ketika ini aku sibuk menaip blog ini, manakala satu group sedang buat clear out dalam umah sewa yg aku duduki...group ini sedang sibuk mengemas barang2 kepunyaan mereka, sedangkan aku sedang berbuku kemarahan dan sedang menunggu mereka habis mengemas...so, ape nak buat, taip la blog nih, untuk elak benda buruk berlaku...aku tak nak benda panjang, tapi aku tak menolak nak panjangkan cerita...

Kisah ini bermula pada akhir bulan 2, di mana kami menerima arahan untuk mengosongkan rumah sewa kami pada 30hb Jun... Jadi kami terima keadaan ini seadanya, dan bersetuju untuk mencari rumah lain bersama-sama...kan mase ada dalam 2 3 bulan lagi kan...

Kami sewa rumah ini bersama-sama bukan baru, tapi dah lama, lebih kurang dekat 3 tahun...jadi kami anggap dah cukup serasi dan boleh menyelesaikan masalah bersama-sama...kami menyewa rumah ini dengan bayaran kepada tuan rumah sebanyak RM1300 sebulan...dan rumah ni agak selesa la gak...semua ada...baik furnitures dan facilities lain... hari berjalan sehingga kami tinggal hanya 2 bulan... pada masa ini, kami telah terima arahan untuk cari rumah lain sebagai ganti memandangkan barang kemudahan yg terdapat di rumah kami sangat banyak dan memerlukan rumah untuk kesemua ahli...arahan yg kami terima ini adalah dari seorang pasangan yg baru sahaja berkahwin, yg mana dahulunya merupakan penghuni rumah kami jugak, skrng ni pun, dia masih penghuni rumah kami, tetapi hanya singgah sekali sekala...boleh kate sebulan sekali la...so kami pergi mencari rumah, tetapi untuk mendapatkan rumah di kawasan ini amat susah kerana kawasan tumpuan, kalo nak selamatkan diri sorang jer bole ar, tapi kenangkan brotherhood serumah, aku tak gamak nak cabut selamatkan diri sendiri... kami masih tak dapat cari rumah...

Pada akhir bulan 2, kami telah diberitahu oleh manusia yg mengurus kami, dia dapat umah sebelah jer...so kami setuju kerana rumah tersebut pada kami murah, pasal pernah sekali bertanya kepada penyewa rumah sebelah...tade la mahal mcm umah kami, cuma seribu jer...tapi pada kami stakat seribu duk 10 org ape ade hal...selesa pun selesa, brg sume complete...murah la tuh... then, bila manusia yg urus rumah kami tu dtg, kami diberitahu yg umah sebelah sewanya adalah sebanyak RM1400... Keadaan ini pun kami masih setuju, pasal nak cari rumah bukan senang, dlm keadaan nih,so kami...ape ade hal, tambah RM10 jer lagi...

Dlm menunggu waktu tersebut sehingga kami didatangi manusia yg urus rumah pada hari 23hb lalu, kami diajak meeting untuk bincangkan perkara ini...mulanya, mase petang tuh, aku rase mcm bole jer, tapi bila pikir balik, maybe tak leh...pasal ahli rumah tak cukup, 4 org tak de... ade yg balik kg, ade yg ade hal, termasuk aku...aku bukan ape, pasal dah janji nak pergi massage dan dah ade appointment sebelum manusia yg urus uma h ni bagi tau aku nak wat meeting... untuk bagi dia paham, aku bagi tau dia waktu maghrib ari tu, yg tak yah wat meeting dulu, pasal budak umah tade...buat la hari isnin nih... dia stuju, dalam keadaan tu, kami masih memikirkan keadaan rumah sebelah yg nak disewa terlalu mahal...dengan keadaan rumah yg bahagian belakangnya seperti bilik menguruskan jenazah, dan ruangnya kecik la gak...Pada kami mane berbaloi nak bayar dengan RM1400 dengan keadaan umahnya yg mcm padang jarak padang terkukur...

Pade aku, tuan umah ni gila ker buang tebiat, umah yg kami sewa skang nih, brg ade, sewa kurang seratus dari ape yg dia nak...mmg gile... so kami bersabar utk tunggu hari isnin, nak meeting kononnye... tapi isnin tak jadi... so kami tunggu la...then dia dtg hari khamis...tengahari, mase tu aku ade, tapi dia tak cakap ape2, dia terus naik bilik dia ngan bini dia...aku pun tak sempat tanye ape2 dan tak tau nak tanye ape...pasal dia yg urus umah, bukan aku...so aku tunggu arahan dia je lah... tengok tade ape2, aku gerak la pegi swim, balik swim, mcm biase la... aku bukak myspae layan2 dalam stengah jam sehingga budak umah aku balik...

Masuk jer rumah, dia tanya aku, nan, dah bace tak notis yg ade kat dinding umah sewa kami...kat ruang tamu... aku pun sambut dan cakap la blum lagi...pasal aku tak perasan...then aku gi la bace... betapa terperanjatnye aku ape yg aku tengok merupakan surat memo kejam... serta makin bertambah lak hargenye berbanding dengan keadaan rumah yg hina tuh...huhu... aku tetiba terperanjat dan tak menyangka ape yg terjadi sampai jadi cam tuh... kawan aku sendiri buat kami cam nih... aku tak tak sangka...mmg manusia ni urus umah kami, tapi dia masih kawan kami, tapi... ape yg dia buat...

Sewa yg diberitahu oleh tuan rumah adalah sebanyak RM1400, tapi atas harga dia nak mengurus, naik sampai RM1550... aku sedih kawan2 terlampau minat berniaga sampai jadi mcm nih... tak paham tul... so aku lepak lagi... sampai la mlm semalam... aku ade appointment ngan org dlm kul 9, jadi dlm kul 8 stengah tuh aku kuar la, baru sampai kat keta... tetiba jer manusia yg uruskan umah kami ni sampai... jadi, kami ditahan untuk meeting... ok la... aku cakap kul 9 kang aku kluar... then dia kata... dah...jom2...klu tak settle mlm nih, bile lagi... so aku lepak dan join la meeting tuh... mate aku asyik tengok jam, pasal ni duit aku... tapi, nak wat cane... benda nih lg pentingkan... so... aku tahankan diri...sepanjang perbincangan, kami tak paham, kenapa benar2 sgt dia nak masuk umah tu, pasal mase tu aku pun tak tau lg utk tujuan business semata2...

Ape yg aku jadi pelik... rumah yg aku tau sewanya RM1000, tetiba jadi RM1550...sebab kawan makan kawan... dan mase meeting tu baru la dapat kompomkan, dia sendiri cakap...nih business aku, kami semua kene paham...dia tak nak pindah jauh2, pasal jarak dan leceh...pasal dia urus gak beberape umah lain berhampiran kawasan kami... then, dia pujuk lg budak umah kami utk masuk...kami masih mcm ni lah...tak dapat terima keadaan rumah tu... semua tak nak...

Sebagai kesimpulannya... kami menolak terus untuk terus bersama dia...takkan kerana 1, 10 lagi tak leh buat keputusan..mmg tak logik...so kami ignore nak pindah ke sebelah...kerana masih ada sebulan lagi mase utk cari rumah... pada 30hb malam, mereka dah mula keluarkan sedikit brg2....so kami dah mula menjadi pemerhati kepada apa yg sedang berlaku... tapi buat mase ni adalah secara kecil2an... dan sehingga mlm ni, ketika aku balik dari cukur rambut dan makan, mereka baru sahaja memulakan proses penyitaran barang2 di rumah... kami mcm biasa, duduk sebagai pemerhati lagi, dalam aku menaip blog ini sekarang...rumah dah 80% dikosongkan...

Aku merasakan seperti bank tarik balik harta dan keselesaan yg kami ada... tak pe...ape yg bole aku buat...mmg masalah sume ade...bukan aku sorang jer yg kene...buat ape nak peningkan kepala... tapi aku amat galad dengan ape yg aku anggap sebagai kawan...mcm ni jadinya...aku malu lihat bangse melayu aku sendiri jadi cam ni kerana duit yg bole menjana kehidupan di neraka kelak... sehingga ini, rumah kami dah btol2 licin dan dalam proses akhir, iaitu membersihkan kawasan yg telah diganggu gugat.... hehehe...

Tapi aku masih mcm nih, menaip...menaip...dan terus menaip...utk tunjukan sikap melayu yg bergembira menyakat dan mengaibkan melayunya sendiri... pade aku hal ini kecik jer...tapi bila dah nak protes tuh... jadi besar dan jadi cam nih... terus terang aku katekan...aku tak kisah ape yg terjadi...tapi aku bangga kerana dalam usaha aku memperbaiki kehidupan, ade manusia yg juga melayu menjatuhkan kawan, bangsa dan seagamanya...hakikat ini berlaku di luar... luarnye lagi besar... ni baru kecil2an... tak pe..ape yg aku bersyukur, tuan rumah ni masih bagi kami menyewa...dan kami dah pun dapat rumah baru... mungkin minggu depan kami pindah...

Pokok pangkalnya...blaja bersabar... bukan aku tak nak bergaduh..ape guna bergaduh...badan sakit...ape pun tak dapat... dulu aku dah puas...dan sekarang aku blajar bersabar...dan ketika aku taip perkataan nih, aku tersenyum sendiri... ape la ade manusia yg tamak dengan benda yg bukan hartanya... kalo ikutkan prosedur... aku dah bole dah pegi hal ehwal pengguna, tapi....tak yah la...benda tak gawat sgt...hanya sedikit jer... biar...dan lihat ape kepuasan yg dia perolehi... ketika ini...aku betul2 paham erti lihat layu dalam melayu...

Dan baru kejap tadi...aku bertegur ngan dia... bertanyakan tentang deposit, dan kunci rumah pada dia... dia menjawab..dan bertanya lak pade aku...almari yg aku pakai nih dia nak...dan aku senyum membalas...ni kan almari yg aku dan kawan aku angkat kat 7...sambil bininya menafikan almari tersebut bukan milik mereka......hehehe...dan baru jap tadi...mereka meninggalkan rumah kami dengan bangga, pasal barang2 mereka dah 100% disita...

Agak korang la... ape korang nye impression...aku nak tau gak...??? tapi semestinya...manusia ini aku akan jumpa di padang Mahsyar(eja ni pun tanye org sebelah aku...)hehehe...btul kan...ok la...dah habis...Wassalam...

2 comments:

  1. hoi!tulis cerita baru la...ni cerita 2009..isk3...
    :p

    ReplyDelete
  2. huhu...just recover nukilan yg tak tersalur...sabo2..

    ReplyDelete